donderdag 5 augustus 2010

Mijn oude blauwe koffie servies


Vaak kom ik op al surfend langs leuke woon en tuin blogs onderdelen van dit serviesje tegen.
Tuinieren en broccante gaat heel vaak samen, zoals hier natuurlijk ook.
Al wordt het nu wat minder, ik hoef niet meer alles, ik heb al zoveel.


Dit servies betaat uit: 1 groot gebaksbord, 6 kleine gebaksbordjes, 6 kop en schotels, 1 melkkannetje,
                                            1 suikerpotje met deksel en 1 koffiekan.

Dit servies kon je in de jaren '70 van de vorige eeuw ( oeps, wat klinkt dat lang geleden) sparen met de zegeltjes die je kreeg bij de VIVO.
De VIVO was een winkelketen net zoals nu de C1000 of de Super de Boer etc.



Alleen waren het toen in de dorpjes ( steden weet ik niet) nog geen supermarkten, maar  kleine plaatselijke winkeliers met winkeltjes zoals je ze nu in het Openlucht Museum ziet.
Of iets moderner, met 2 'gangen' in de winkel, heen en terug kon je dan lopen met je mandje, karretjes waren er nog niet.

Mijn ouders lieten hun boodschappen altijd thuisbrengen door Jan sok ( sok was de bijnaam)
Hij kwam dan altijd op dinsdag 'het boekje' ophalen, daaarin werd dan door mijn moeder opgeschreven wat ze nodig had, en op donderdag bracht hij dan de boodschappen thuis.

Hij was aangesloten bij de VIVO, dus kregen wij altijd VIVO zegeltjes.
Hiervan heb ik dus toen het koffieservies gespaard, ik vond dat toen al als jonge meid van 17-18 jaar al  erg mooi, en nog steeds.


Dus.. voor de jongeren, die het ook een leuk serviesje vinden, 
en de bordjes kopen op de rommelmarkt, 
of bij de kringloop, het is ongeveer 34-35 jaar oud schat ik.


8 opmerkingen:

  1. Dat waren nog eens tijden!!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey!

    Dank je wel voor je bezoek op mijn blog. I am very happy about your nice words on my brand new pillow! Ik kan een beetje nederlands schrijven maar niet zo goet. Ik vind je servieje ook heel moi!

    Well I unterstand your language quite well but my Dutch writing skills are quite bad. You you may as well comment in nederlands!

    Groetjes uit neederlands.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh vind het prachtig....
    Ik heb er het één en ander van in de rose variant.....
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi hoi bij Thea zag ik je blog staan,heb een stukje meegelezen en je blog ziet er super uit,ik ga je gelijk volgen,nu over je servies,wat prachtig mooi en zo mooi met de bloemen erbij en ook al zo oud,ik ga ook brocante sparen voor de tuinen van ons,ik wens je een fijn weekend,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi,

    Wat kan je toch gek blijven van bepaalde dingen, heh? Zo'n servies bijvoorbeeld, verveeld toch nooit?
    Ik vind het verhaal erbij ook geweldig, dat je dit als 17-18 jarige al bent gaan sparen omdat je er toen al gek van was! Zo ga je toch heel anders naar serviezen aankijken...

    Groetjes Susan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk deze extra informatie .
    De kleuren van servies en bloemen staan prachtig bijelkaar !
    ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om te lezen (mooie foto's ook)... Volgens mij heb ik een bordje van het zelfde servies... Dankzij jou weet ik nu waar het vandaan komt.

    BeantwoordenVerwijderen