zaterdag 8 januari 2011

Winter gardening


 Weer eens heerlijk in de tuin gewerkt,
en dingen 'opgemerkt'
was bijna 3 maanden geleden..

Today I had some good work in the garden,
was nearly three months ago ...

De druif gesnoeid,
beste tijd hiervoor is tussen Kerst en Nieuwjaar,
vanwege het 'bloeden' als je het te laat doet.
( maar 1 weekje later mag ook nog wel)

The grape pruning,
this is best time between Christmas and New Year
because of the 'bleed' if you do it too late
(But one week later may still be)



De grote druiventak die ik voor een Kerstdecoratie gebruikt had
terug in het kasje gehangen,
het winterkoninkjes paartje gebruikt dit om op te zitten.

The great grape branch that I had used a Christmas decoration
hung back in the greenhouse,
The pair of wrens will use this to sit on.



Tijdens de winter heeft een kolonie houtwormen mijn
verzameling wasstampers 'ontdekt',
goed dat ik het zag, heb er gelijk wat aan gedaan.

During the winter a colony of wood worms my
 collection dollies 'discovered'
well I saw it, I've treated equally.

De lei fruit boompjes gesnoeid,
staan er weer netjes bij..

The slate fruit trees pruned,
are again neatly ..


Zag dat de kleine sneeuwklokjes ook ineens boven de grond staan,
en dat de grote sneeuwklokjes 2 cm hoger geworden zijn dan vorige week.

Saw that the tiny snowdrops are also above the ground,
and that the large snowdrops  became 2 cm higher than last week.



Vogels vinden Calvé pindakaas lekkerder
dan een 'huismerk'

Birds find tastier Calvé peanut butterthan a 'housebrand'


Maar het mooist van al...
De Helleborus Oriëntalis ( Lenteroos)
heeft al gekleurde bloemknoppen...

Dit is een van mijn favoriete planten,
bloeit erg lang en is uitgebloeid ook nog prachtig.
is 100 x mooier dan de Helleborus Niger ( Kerstroos)
en veel sterker!!

But best of al ..
Helleborus Oriëntalis has colored buds ...

This is one of my favorite plants,
very long blooming flowers and after blooming still beautiful.
is 100 x better than the Helleborus Niger (Christmas Rose)
and much 'stronger'!!


12 opmerkingen:

  1. ik ga morgen ook eens een rondje tuin doen... wie weet wat ik nog ontdek!
    bedankt voor jou rondje tuin altijd weer spannend he?
    groetjes
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat komt er dan toch al veel onder de sneeuw wegpiepen hé!
    fijne zondag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke ontdekkingen haha, dat de vogels liever calve hebben dan huismerk, hoezo kieskeurig :-)
    heerlijk weer even in de tuin aan de gang he, zag hier al wel de krokusbolletjes opkomen, helleborus zie ik helemaal niet meer :-( en sneeuwklokjes ga ik straks even kijken
    leuke post!
    groetjes en een fijne dag
    Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh, zo krijg je helemaal zin in het voorjaar! Wij hebben hier al 1 bloeiend sneeuwklokje. Dat is ook wel zielig hoor, helemaal alleen...

    Ben net nog even in de tuin bezig geweest, maar ik vind het verradelijk koud met de wind!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oohhh die wasstampers..dat was wel erg lekker oud hout zeker,smullen maar.
    Breken de stelen nu nog niet ?? er is behoorlijk aan geknaagt zo te zien haha.
    Hier zijn de vogeltjes iets minder kieskeurig en gaan ze wel voor eigenmerk pindakaas hoor,c 1000,mischien is die ietsie lekkerder?geen idee
    Wat heerlijk die voorjaarsblolletjes die alweer boven komen,ik zal zometeen ook eens even scharrelen rond het huis er is vast wel iets leuks te zien.

    Fijne zonnige dag nog

    Groetjes
    Dicky Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al zo hard gewerkt! Dat is een goed begin.
    Wat bijzonder dat je pindakaas neerzet voor de vogels, dat ken ik helemaal niet - ga het ook eens proberen. Voorlopig zijn ze blij met de broodkruimels en de havermout. En omdat het nog een rommeltje is zitten er nog genoeg pieren en insecten onder het blad om in te scharrelen.
    Heerlijk, dat zonnetje vandaag - je ziet alles al verkleuren (de toppen van de bomen).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh genieten deze post,ik loop ook steeds in de tuin ff nu de sneeuw weg is en zie de krokus omhoog komen,zo gaaf allemaal,oh je was stampers haha,wat een mormels he,ik heb ze in een oud kastje gehad,brrr,ik wil dit jaar een witte regen kopen,meerdere voor de pergola,maar het snoeien vind ik eng,geen idee hoe het moet,knap dat jij het zelf kan,ik wens je een fijne week,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijke post weer. Leuk hoor al het moois in de tuin dat er aan zit te komen! Ik koop mijn anemoontjes gewoon bij AH en daar zitten best lange stelen aan hoor. Geniet van je tulpen, ik vind ze ook super! Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat grappig zeg....de kerstroos ken ik maar de lente roos.....???
    Nooit van gehoord.....
    Maar ik zie ook bij jou zit dus de lente in de lucht....
    Heerlijk
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk om deze cadeautjes in je tuin te ontdekken.. (behalve de houtwormen dan ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo je hebt aardig veel gedaan in de tuin! Ja de tijd begint weer. Oh ja de helleborus vind ik ook zo mooi!

    groetjes Jannyy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi,

    Ik heb ook al een rondje tuin gedaan maar bij ons nog geen sneeuwklokje te zien, jammer genoeg, maar hier komen ze altijd wat later op...
    En die looplampen vond ik zelf zo gaaf, het is vast nog geen brocante maar dat maakt mij niet echt uit, als ik iets mooi vind doe ik het gewoon, eigenwijs he? Marco zegt ook altijd dat ik eigenwijs ben... hoe zou dat nou komen... mmmm...


    Fijne avond, Susan.

    BeantwoordenVerwijderen