vrijdag 24 juni 2011

Rosa Abraham Darby



Weer maar eens een roosje, anders krijg ik ze hier nooit geplaatst...
Nr. 29 van de bijna 100 in onze tuin.

Abraham Darby,
ook een Engelse of Austin roos, is goed te zien aan de bloemen.
Is 'uitgevonden' in 1985, en bloeit van mei t/m augustus.
Ze kan heel vroeg zijn met de bloei als het weer goed is.


De komvormige goed gevulde bloemen zijn abrikooskleurig met iets roze en een gele waas.
 kortom van alles wat..
Het geel kun je bij de knop goed zien en de bloem wordt ongeveer 11 cm in doorsnede
en ze is sterk geurend.....


Als struik wordt ze ongeveer 1.25 hoog en 80 breed, een flinkerd dus.
Daarom kun je haar ook tot klimroos maken,
want als je de takken door laat gaan,
dus niet terug snoeit in het voorjaar, kunnen die wel  2.50 en zelfs tot 4 meter lang worden.


Ik heb er dus een in de tuin als struik,
maar ga er nog 1 bijhalen om dat uit te proberen als klimroos.

Niet alles is natuurlijk rozengeur....
een nadeel is dus ook de gevoeligheid voor roest en 'blackspot' ze kàn helemaal kaal staan.
Ikzelf vind dat nooit niet zo'n probleem, voor de struikjes dan toch, klimmers is een ander verhaal.
terug knippen ...en ze schieten gewoon weer uit.



én als het veel regend komen de bloemen niet open.
Dit is heel vaak zo bij die Engelse rozen, dat is wel jammer,
maar ik heb nu een oplossing gevonden voor die bruine nog gevulde niet open gaande knoppen...
Deze openmaken en de blaadjes drogen...dat gaat prima op mijn manier.

De blaadjes uit  Een eerder postje, doen het goed.
Ze waren vandaag helemaal droog!!!
Er liggen al weer wat verse van de William Shakespeare naast,
en morgen gaan er weer wat bijna uitgebloeide aan geloven.






12 opmerkingen:

  1. Wat mooi die gedroogde bloemblaadjes. Maar ruiken ze nu nog lekker? Ga je ze dan gebruiken als een soort potpourri?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat het experiment met de rozenblaadjes gelukt is en aan het aantal rozen in je tuin te lezen zal jij nog héééél vééééél blaadjes kunnen drogen.

    Superroos vind ik dit! Prettige kleur, prettige vorm, denk dus dat ik wel van die Engelse rozen hou; van alles Engels dan eigenlijk: interieurs, tuinen en nu ook rozen. Dringend tijd dat ik hier eens rozen probeer. Goed dus al die rozenposten!!!! Laat maar komen. Gelezen dat rozen wel tegen wat kleigrond kunnen dus zou geen probleem mogen zijn hier... Is deze roos een 'makkelijke' of eerder 'kieskeurig' wat grondsoort betreft?

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn fantastisch mooi. Ik baal ervan dat ik in mijn tuin geen roos aan het bloeien krijg. Gelukkig lukt het mijn buurvrouw wel en laat zij de rozen over de schutting groeien, heb ik toch rozen in mijn tuin.
    Heb een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een ´lekkere´ roos! Heel mooi van kleur en zo lekker vol!

    Erg mooi. Hopelijk krijg je m als klimroos ook mooi aan de gang!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Marian,

    Een erg mooie roos zeg! Ja, ja wij zeggen ook zó vaak dat we meer en meer respect krijgen voor de kweker die wèl een perfekte roos kan/móet leveren... Er wordt aan gevreten of schade van de regen etc. etc. Leuk dat op jouw foto's ook spinnetjes zitten. Zaten op mijn hydrangea ook...

    Liefs,

    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige roos! Zag 'm pas nog in een tuincentrum.
    Pas op met laten woekeren. Dat heb ik met Rosa Weddingday gedaan en die naam bijna het hele huis over. Bij een vriendin klimt hij in drie bomen en hangt helemaal over het water. Wel mooi, maar het moet kunnen.
    Had ik je nu al gevraagd waar ik een Rosa 'Café' kan kopen? Kan 'm nergens vinden op internet. Misschien moet ik gewoon gaan snuffelen bij rozenkwekers.
    Groeten,
    Jacoba

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoef je niet te publiceren, maar wil je even laten weten dat ik je reactie nog niet had gelezen over de roos. Dank je wel!
    Wat een suffie ben ik.
    Alles maar weer bijstellen op mijn instellingen.
    Hartelijke groeten,
    Jacoba

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtige roos mooi vol en een hele mooie kleur. En je rozen blaadjes ook leuk, al die verschillende kleuren kan je weer leuk mee decoreren en ze ruiken volens mijn ook nog lekker en anders wat rozenolie eroverheen sprenkelen dan blijft het heerlijk geuren.

    Fijn weekend groet Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan niet genoeg krijgen van je mooie rozenposten. Dit is ook een pracht-exemplaar. Ik ben dol op Engelse rozen. Heb zelf de Heritage, ook zo'n mooie komvormig gevulde bloem en dan die geur, zo heerlijk.
    Maar wat heb jij ontzettend veel rozen, wat zal dat een prachtig gezicht zijn nu ze allemaal bloeien.
    Met de gedroogde rozenblaadjes breng je me op een idee.

    Fijn weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige roos ! En wat een bijzondere foto's, vooral de eerste collage. Kun je dit zelf zo maken?
    Wat leuk dat het drogen goed gelukt is! Dit gaat beter dan in de magnetron!!
    Fijne zondag,
    Groet, Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 100 rozen! die tuin zou 'k wel eens van een afstandje willen zien, zou je eens een foto kunnen plaatsen die meer beeld geeft van hoe jij al die planten combineert?
    btw, deze roos is wel heel bijzonder van kleur, mooi mooi mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een beeldschone foto's. Maakt u die met een tele- of een macrolens. Ben 53 en heb mijn eerste spiegelreflexcamera gekocht. Wat voor fotoprogramma gebruikt u om die mooie collage's te maken. Voor wat betreft roos Abraham Darby staat bij mij bij de voordeur. Is inmiddels 3,50 meter hoog. Was helemaal tegen spuiten maar dit jaar voor het eerst toch wel gedaan en nog nooit zoveel bloemen gehad.
    Hoop op een berichtje terug.
    Hartelijke groet Marijke uit Zeewolde.

    BeantwoordenVerwijderen