dinsdag 11 december 2012

Kerst pieken...



Hier is nu ook het eerste beginnetje  gemaakt om binnen wat kerstsfeer te krijgen..
Mijn kerstboom pieken weer in de vaasjes gezet.
Op de schouw voor de spiegel gezet...dan worden ze nog wat verdubbeld...



Hier en daar een 'lichtje' er tussen..dan krijg je zulke mooie sfeer foto's..


Vorig jaar schreef ik een postje over waar de kerstballen vandaan komen..
Dat kun je eventueel HIER even terug lezen...

Nu heb ik me eens verdiept in die pieken...
Vòòr de piek versierde men de boom met een ster of een engel in het topje.
Waarom?
De engel vertegenwoordigde de aartsengel Gabriël,
en de ster spreekt eigenlijk voor zich,
dat is de ster van Bethlehem.


Maar ook een brandende kaars werd als piek gebruikt...
en nog eerder werden de kerstbomen zelfs ondersteboven gehangen,
als symbool voor de Heilige Drievuldigheid.

De moderne mensen die  nog de 'natuurgoden' aanbidden,
vieren geen Kerst, maar het 'winterpunt' dit is de kortste dag van het jaar..
Yule dus
( meer weten over Yule? klik HIER )
en zij gebruiken een zon om in de top van de boom te zetten.



Kijk...dit zijn de pieken overdag...zonder sfeerlichtjes.


Even terug naar die pieken...
De piek zoals we die nu kennen,
kan ook wijzen op een doorspiesde appel 
vanuit de tijd van de Germaanse winter traditie...
het Joel (Yule) feest dus

Maar het kan ook zijn dat die piek helemaal geen speciale betekenis heeft.
Maar dat hij ontstaan is toen ze de nieuwste glasblaas techniek uitvonden...

Met de oude techniek konden alleen ronde vormen geblazen worden...
en door die nieuwe techniek ook lange punten en bijzondere vormen geblazen worden...
dus de piek kan ook uitgevonden zijn door de glasblazers...





20 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige verzameling pieken heb je en die kerstboompjes ertussen van armeluiszilver zijn ook echt prachtig.
    Leuke wetenswaardigheden over de pieken en bomen.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee om de pieken in vaasjes te zetten .Echt een plaatje is je schouw op deze manier.
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk leuk leuk ziet dat er uit zeg wat een leuk idee om een verzameling zo neer te zetten ....staat prachtig gewoon genoten van je mooie foto's ...wens je een fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhhhh dit is uniek!!! Wat mooi zo bij elkaar! Ik vind het verhaal erbij weer zo interesant..even naar vorig jaar kijken...

    liefs


    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi! Al die pieken in een vaasje. Geweldig!
    Ook genoten van je verhaal. En wat zijn die glazen engeltjes ook leuk he? Ik heb er ook een.
    Ik vind het een prachtig gezicht als de lichtjes aan zijn!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello Marian,
    the peaks remind me to church steeples. They looks very pretty on the board. Thank you for the interesting information about the different shapes. I did see them but didn't knew yet why they are different shaped. Have a blessed Christmas time.
    Best greetings, Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Marian,
    Éérlijk gezegd is dit een van de meest stemmige Kerst posten die ik gelezen heb. Jij hecht ook waarde aan cultuur, geschiedenis èn mooie dingen. Deze pràchtige pieken verzameling heb je zeker niet eventjes bij elkaar geraapt. Daar zit bewust zoeken en verzamelen achter. Het staat héél mooi en rustgevend en tegelijk elegant mooi! Compliment, dat heb je wel verdiend. Ook de uitleg erbij is heel interessant om te lezen.
    Wees er maar zuinig op en berg ze goed op zodat ze niet sneuvelen.
    Geniet van de mooie Adventstijd en straks de Kerstdagen.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goed idee, Marian! Echt prachtig al die pieken bij elkaar.....het fonkelt je tegemoet! Mooi!
    Liefs van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Marian ,
    prachtig , mooi , uniek ,leuk ,
    wow wat een verzameling van keerstpieken . Dit is keerstsfeer ♥ Bedankt voor deze foto`s en de verhaal .

    Ik heb genoten van deze Post ♥♥♥
    Bedankt ,
    beste groeten ,
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk sfeertje!
    De pieken zijn zo erg mooi!
    Wat mooi met de lichtjes!
    Erg sfeervol!
    Ik heb je verhaal over de kerstballen ook even gelezen.
    Leuk!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je verwijzing naar de post van een jaar geleden gevolgd over kerstversiering. Met grote belangstelling de historie van de kerstversiering gelezen. En het verhaal over de Sjamaan. Heel boeiend!
    Ik heb nog van die verzilverde noten en rode appeltjes van mijn ouders van heel vroeger in mijn bezit. Na het klezen van jouw verhaal ga ik er zuinig op zijn.
    Prachtige foto's ook hierboven van een hele mooie verzameling.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig al die pieken en vooral met de fonkelende lichtjes erbij, zo sfeervol!

    Leuk ook dat je er een verhaaltje bij verteld heb.

    Lieve groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow ik kijk mijn ogen uit...wat eenmooie pieken staan erbij...de glimmetjes en glinsters...prachtig om te zien.

    Lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schitterend je verzameling pieken! En wat een leuk idee om ze zo in glazen te zetten. Ook het verhaal is leuk.
    Nu ga ik je kerstballenverhaal even lezen.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige verzameling pieken zeg, daar zou Meneer Williams enorm jaloers op zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat prachtig Marian, uniek ook!!

    Groeten Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Marian, wat een mooie verzameling en zo mooi/leuk bij elkaar.
    Je kan idd. niet alles doen zoals je mij schreef. Zou wel willen, maar gaat niet. Fijn dat het internet bestaat kunnen we van elkaars kunsten genieten, haha
    groetjes Susi

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat ontzettend leuk is dit Marian.
    ik zou daar nou nooit opgekomen zijn om pieken neer te zetten. Wat ik hier bij jou zie is echt ontzettend leuk gedaan.

    ook leuk om het verhaal achter de piek te lezen. Daarvoor ben ik wezen lezen over de kerstballen en dat vond ik heel bijzonder en informatief. Kan ik nu mooi de kleinkinderen vertellen ;-)

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. No to musiało być u Ciebie pięknie na Święta przy takich ozdobach. Pozdrawiam.
    Dus je moet in voor de kerst met prachtige ornamenten zodanig. Yours.

    BeantwoordenVerwijderen