zaterdag 6 juli 2013

Hoe weck je kersen......


Bij de plaatselijke supermarkt...
 kersen in de aanbieding!!!!

4 kistjes van 2 kg  meegenomen...
eentje was al dezelfde dag op,
eentje aan de dochter gegeven,
eentje in de koelkast gezet,
eentje geweckt....

Was lang geleden, maar echt wel leuk om weer eens te doen...
Voor diegene die niet weten hoe je moet wecken......oftewel steriliseren,
op de manier met weckpotten, rubber ringen ,losse deksels en klemmen, 
 dus geen oude jam potjes...
hier een snelcursus :)


Was je mooiste (of minder mooie kan ook) weckpotten, 
 rubber ringen  en deksels om in flink heet water met soda.
Spoel alles na met heet water...


Pak een kistje kersen....
en kijk even hoe mooi zo'n kistje vol met dikke rode 
glanzende kersen  kersen er uitziet...



Ontdoe de kersen van de steeltjes, en haal de rotte er tussenuit..
( die zitten meestal onderin)....
  
Dat hoort zo, plukkers gooien het rotte en slechte fruit onderin...
dit is een ongeschreven wet ....heb het ook zelf zo geleerd.


Was de kersen....


en vul de weckpotten met de gewassen kersen.


Vul de potjes met kersen met suikerwater...
Dit suikerwater kook ik altijd vooraf.

Voor zure kersen 750 gram  suiker op 1 liter water.
Voor zoete kersen 500 gram suiker op 1 liter water.
Zet de pan met water en suiker op het vuur ,
en verhit tot de suiker helemaal gesmolten is.





Vul tot ongeveer 1 cm onder de rand,
en daarna de rubber ringen en deksels op de potjes.
Zet deze deksels vast met weck klemmen.
Ik wist even niet meer welke klemmen ik kon gebruiken,
dus alle 3 de soorten maar even opgezocht...
Bleek ik de rechtse klemmetjes nodig te hebben voor dit type potje.




3 klemmetjes op 1 potje is genoeg.



Daarna de potjes in de weck pan.
Deze pan staat op een grote 1-pitter, 
die gevoed wordt door een gasfles.
Dit schiet op....



Een kers is een 'steenvrucht' dus die moet 
30 minuten op 80 graden....
De meter ziet er wel verroest uit, maar werkt nog prima...
Na 30 minuten de pit uitgezet,
en ik laat de potten altijd afkoelen in de pan.




En voila...de eerste ronde is geweckt 
En allemaal dicht...is altijd weer spannend.



Zonder geur-kleur-smaakstoffen 
 en conserveringsmiddelen....
Ik heb de 'smaak'weer te pakken...
nu wachten op de perziken....


Fijne zondag.



14 opmerkingen:

  1. Heerlijk, heb zelf ook al de nodige kersen op.Vind ze uit de hand ook lekker.
    Volgens mij heb je de hoeveelheid suiker voor zuur en zoet precies omgedraaid. Ik zeg het even voor het geval je het nog even wilt verbeteren. Want lekker zal het hoe dan ook wel zijn!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit zeg, en ja kersen zo vers lekker hoor. Zelf maak ik vaak jam van onze vruchten ook heerlijk maar daar gebruik ik oude jampotten voor. Ik wens je nog een fijne zondag met heerlijk weer geniet er lekker van.
    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb zelf nooit geweckt,wel geholpen wanneer mijn oma dagen in de keuken bezig was met fruit en groenten wecken,leuk werkje.

    Maar als ik die mooie foto's bij jou zie van zo'n lekkere voorraad dan zou ik zó kunnen beginnen.
    Maar dan moet ik wel eerst alle weckspullen gaan aanschaffen...

    Heb wel veel weckpotten maar die gebruik ik voor andere dingen.

    En een paar potten met bramen,kersen en tomaat,komen bij schoonmoeder uit de kast,schat dat ze meer dan 60 jaar oud zijn en zitten nog steeds dicht,de rubberen ringen zijn helemaal aan het vergaan en lijken meer op dat rode spul van lakzegel.
    Ze staan in mijn keukentje voor de decoratie.

    En wat dat bedonder trucje betreft,dat probeerden ze mij in de slagerij van ETOS ook aan te leren met gesneden vleeswaren,eerst 2 plakjes van het begin stuk worst of ham etc.
    Ik heb mijn chef meteen duidelijk gemaakt dat het klantonvriendelijk is en ik daar niet achter stond,heb die streken ook nooit opgevolgd.

    Fijne zondag en lieve groet!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Marian,
    Ha, hier in Georgia heb ik zelfs Weck potten! Ook dezelfde klemmetjes als jij hebt voor gebruik maar geen weck pan. Ik deed het altijd in de oven in een waterbad en dat gaat heel goed. Maar, kersen die ontpit ik ook altijd eerst; fluitje van een cent en het is zoveel makkelijker om ze te verwerken in vlaai of in toetjes later zonder die lastige pitten.
    Heb een Westmark hier en die zijn er bij jullie ook wel: http://www.habitas-online.nl/kersenontpitter-westmark.html#
    Lieve kersentijdgroetjes,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. beste Marian ,
    ik zeg maar alleen eens ,
    YUMMI , LEKKER !!!! Ik hou van KERSEN !!!!
    Beste Groetjes ,
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Marian,

    Hartelijk dank voor je enthousiaste felicitatie !!
    Wat een mooie foto's en wat ziet het er heerlijk uit!

    Fijne zomerweek!

    Liefs,
    Yet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om het weer te zien.
    Heb de laatste 2 jaar niet geweckt.
    Ga het zeker weer doen.
    Fijne vakantietijd

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah daar komt de nostalgie bij kijken , heerlijk .
    Gaat het goed met de a.s moeder ?? Tess is al weer wat bijgekomen na haar geboorte .
    Lieve groet ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja..het gaat goed met de as moeder, nog 5 weekjes....

      Verwijderen
  9. Heerlijk! Kersen!
    Die zijn hier bijna niet te koop. En als ze er zijn kosten ze snel 10 euro een doosje!!??

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooohh je dat is duur...hier waren ze nu redelijk goedkoop,
      4 euro voor 2 kg, dat is niet duur voor kersen...

      Verwijderen
  10. Wat heerlijk en wat ziet dat er prachtig uit!!

    Dank je voor je lieve reactie!

    Fijne dag,
    lieve groetjes Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het water loopt me in de mond Marian mjammie......
    Ik vind ze zalig die kersen en ik als ik naar je foto's kijk ben ik best wel een beetje gezond jaloers hihi...... Ik heb geen weckketel (mijn oma deed dat altijd), maar jij kan dus heerlijk een tijdje vooruit. Ze zien er ook superlekker uit.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen