woensdag 21 mei 2014

Mini en maxi...


Iris sibirica...is de mini...


2 jaar geleden op zijn mooist op 1 juni,
de trouwdag van onze dochter..

De fotografe had een foto gemaakt,
 waarop deze irisjes zo heel mooi tot hun recht kwamen tegen het wit van de trouwjurk..


nu waren/zijn ze 3 weken eerder...





en dan komt nu de maxi...
eerlijk gezegd...vind ik de mini mooier...
wat frivoler en luchtiger...



De maxi is de Iris Germanica, ofwel de baardiris..


hadden we ooit in allerlei kleuren,
maar nu alleen nog deze "Hello Darknes"


De 'baard' zie je duidelijk zitten...





Eigenlijk zijn het maar stijve/ rommelige planten/bloemen...
maar zolang ze niet vanzelf verdwijnen mogen ze blijven...


En de Give-Away...

mmm ik denk dat er eentje geluk heeft..
 is de uitleg onderaan te lezen..

Fijne week nog..
Marian


17 opmerkingen:

  1. Oh Marian,
    it's wonderful to start with your beauties and beauty the day!!! Thank you for the blue flowers they made a blue sky!
    Thank you for your wonderful comment! Your words are honey! The garden is apr. 1.000 qm, it's not so big!
    Have a sunny week
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt dus mooie herinneringen aan de Iris!
    Prachtige plaatjes heb je ervan gemaakt hoor, genieten!
    Fijne dag, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind ze zo mooi hé de baard irisen ik heb er nu geen een meer in de tuin maar wie weet ga ik er eerdaags toch maar weer een neerzetten bij de vijver.
    Je heb er weer mooie plaatjes van gemaakt.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marian,
    Die kleine irissen zijn heel mooi, hoewel de grote toch ook wel iets heeft.
    De kleur van de kleine zijn ook heel mooi.
    Ik had ze in maart in huis staan, heb ik ook heel erg van genoten.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Marian,
    Ja irissen zijn weer een heel ander type bloem en ik vind ze zo'n eigenaardige geur hebben als we ze in een vaas binnen brengen... Maar tóch zijn hun bloemen heel bijzonder en mooi.
    Zo zie je ook weer hoe moeilijk het plannen is om op bepaalde dagen iets in bloei te hebben. Voor je dochter's huwelijk kwam dat van nature prachtig uit maar dit kun je niet dateren.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig zijn ze vooral de kleur vind het wel een sierlijke bloem ...en voor jullie een bloem met een mooie herinnering ..geniet er lekker van een fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hé Marian....prachtige foto's van de Irissen....je hebt ze zo mooi op de foto gezet...ik had ze vroeger in de voortuin maar die is nu helemaal veranders...dus geen Irissen meer. Ik heb jouw give=away jammer genoeg gemist maar het zijn zo'n leuke spullen dus....wat een geluk voor de winnares....fijn weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi zeg de iris.....prachtig fijn weekend liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schitterend genomen met die druppels erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De kleine iris vind ik idd ook mooier, en tussen de geranium staat het wat stijvere wel weer heel mooi!
    Wat heb je een mooie herinnering aan deze bloem, heet je dochter ook Iris?

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beeldschoon! Heb nooit geprobeert om irisen te laten groien. Zijn ze moelijk? Zij moeten bij water (een vijver) toch?

    Leuk om je weer te zien bij mijn blog. Ik hou het soms niet goed bij maar probeer weer wat vaker te posten.

    Groetjes,
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Heidi...de grote irissen staan het liefst droog, met hun wortelstokken in de zon..dus niet te diep planten.
      De kleine soort kan gewoon in normale grond, niet te droog niet te nat.. Ze hoeven niet perse veel water..

      Verwijderen
  12. prachtig de Iris, en ik vind de grote Iris toch ook wel erg mooi hoor! Je heb ze ook prachtig op de plaat gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. :-) Wat leuk Marian dat je bij me op de koffie kwam,
    vrienden van Helma, zijn vrienden van mij, we kennen elkaar al zó lang,
    je maakt schitterende foto's. aai laaik it.
    die irissen.... ik had ze in mijn oude tuin, maar hier... nóg niet:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dear Marian,
    your pictures are like a poem, beautiful! Out of flowers you're making kings and queens. Thank you so much for your lovely words on my blog.
    A wonderful and sunny weekend
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schitterende serie, Marian. Wat is die Iris sibirica mooi! Alhoewel ik de grotere ook zou tolereren ;-)
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen