zondag 19 juli 2015

Eindelijk.......

Phoe..na al die schrik met de verdwenen foto's...
snel weer maar eens een 'gewoon'postje.

Ger had wel zin in een postje over Vietnam, 
Maar daar heb ik 4500 foto's gemaakt, 
dus dat vergt een beetje sorteerwerk...
en we zijn nog maar net een weekje terug dus...

Nee, nu weer eens een plant uit de tuin..
Eentje die ik al meer dan 10 jaar heb,
en nu pas voor het eerst bloeit...ik wist niet wat ik zag...
Hierboven en hieronder zien jullie een bloemetje..
Het lijken wel mossels..
van die kleine monstertjes...


Maar het zijn de bloemetjes van de Acanthus mollis var.Latifolius.
Tenminste zo heb ik hem ooit gekocht...

De bloemen zijn m.i. wat fletser van kleur dan van de 'gewone'
Acanthus mollis.
En hij is volgens mij ook wat minder 'stekelig'.

Maar ik kan het dit jaar niet vergelijken,
want nu doet deze het wel....
maar de 'gewone' tiert dit jaar voor geen meter,
laat staan dat er bloem in komt...


 Het grootste verschil zit hem in de bladeren..
de "gewone" acanthus mollis heeft smallere bladeren.

Normaal zijn ze iets groter dan die hieronder,
maar ik heb net al verteld dat hij het niet zo goed doet dit jaar..
En de Latifolius variëteit heeft hele grote bladeren...
en ook minder diep 'getand'

Dus wil je snel een groot stuk tuin begroeid hebben,
dan moet je deze variëteit aanplanten...

De bladeren zijn echt groot, 
Tussen de 40 en 60 cm breed 
en 60 en 80 cm lang,
en dit is exclusief het stuk steel wat aan het blad zit..
Ook heeft deze soort een soort van dikkig "kwastje" bovenop.

Dat groeit steeds verder naar boven uit,
en dan verschijnen ook de bloemen.


Hier onder zijn in feite al de uitgebloeide bloemen.
Ware kunstwerkjes zijn het als je ze goed bekijkt....

Deze hieronder zit tegen het uitbloeien aan..


En hieronder is een 'verse' bloem...

Fijne zondag,




10 opmerkingen:

  1. Prachtig!!!...heel mooi !...liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige bloem! Het zijn inderdaad kunstwerkjes, je ziet er bijna iets in dansen. Je hebt veel geduld moeten hebben met tien jaar, maar dat betaalt zich nu dubbel en dwars terug.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is verbazend dat de Acanthus het zo slecht doet bij jou. Hier is het een ware plaag aan het worden. Niet meer uit te roeien en overal komt hij op en hij bloeit.... Wel mooi, maar ik begin me er wel een beetje zorgen over te maken. De liefde is een beetje over, dat begrijp je zeker wel. Na het zien van jouw foto's ben ik weer 'om'. Het is toch wel erg mooi. Ik blijf echter gereserveerd! Groetjes en doorschrijven hoor! Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Latifolius-variëteit is wel heel bijzonder met zijn grote bladeren! En zoals jij die bloemen laat zien: zó mooi, dat je weer opnieuw naar de Acanthus wil lopen.
    Ik heb een aantal exemplaren van de gewone soort. Een jaar of drie heb ik het blad zelfs nauwelijks gezien en dit jaar staan ze ineens allemaal in bloei! Het zijn nukkige planten, maar daarom ook aantrekkelijk. Woekeren of zich uitbreiden doen ze hier absoluut niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dear Marian,
    this is an interesting plant. I have it also in my garden and the bumblebees love it. I love the mediterranean look. Thank you for showing us the difference.
    Best greetings, Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ze nog nooit gezien, wat een bijzondere plant. Ik heb weer een les in plantkunde gehad.
    Ik ben blij voor je dat je blog het weer doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Marian,
    Dat is echt enorm groot blad maar de bloemen mogen er ook best zijn. Heel interessant en dat allemaal voor zó'n kort leven!
    Ja, een reis beschrijven doe je niet zo een-twee-drie. Ik moet ook altijd eerst weer bijkomen van het tijdsverschil, de reis zelf en alles verwerken emotioneel en dan pas komen de foto's aan de orde en het verhaal... Doe maar kalm aan!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goed dat je de foto's hebt weten te herstellen, oogt toch heel wat gevulder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Doe jij maar rustig aan hoor ,zeker wat de vakantie foto's ordenen betreft, ook ik snap als fervent fotomaker en vakantie ganger dat het tijd nodig heeft.
    En natuurlijk is de keuze aan jou of je vakantie foto's op de blog wilt delen.
    Je kreeg in elk geval al goede raad en steun van Marriete die met je meedenkt,maar jou een beetje kennende Marian ben jij niet van gisteren en weet heel goed hoe je de dingen het beste kan regelen.

    Wat mooi en interessant om in het intiemste van de Acanthus bloem mee te mogen kijken.
    De bladeren trekken al vele jaren mijn aandacht en dan niet enkel van de planten maar meer in de vele decoraties door de eeuwen heen waarvoor de sierlijke bladeren model gestaan hebben.
    Heb poos geleden nog foto's gemaakt van Acantus waar op de plaatsen van bloem toen grote groene bessen zichtbaar waren wat er ook zo mooi uitzag.

    Fijne dag en lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toen ik de eerste foto zag, herkende ik hem niet eens. Prachtig gedaan Marian! Ik heb zelf ook deze minder stekelige soort, en die groeit en bloeit zelfs in de schaduw een zelf uitgezocht plekje want ze breiden zich wel goed uit. Na je schitterende foto's ga ik zo meteen weer eens naar de tuin om de Acanthus met andere ogen te bekijken.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen