donderdag 28 januari 2016

Crocus sieberi "Tricolor"...

Tja...voor je het weet is januari alweer bijna om,
en nog maar 1  blogpost geplaatst hier...

Dus op de bijna valreep nog een tweede...

Toen ik vorige week in het plaatselijk TC kwam,
viel mij oog op deze lekker 'kitscherige' krokussen...

Drie kleuren in 1 krokus...
Heeft vast enige jaren geduurd eer ze het zo hadden.

Maar ondanks dat ik eigenlijk meer van de 'natuurlijke' vorm ben,
vond ik deze wel wat hebben


En nu was ik ook nog eens lui...
want ik had eigenlijk een mooi natuurlijk materiaal
zoals mos of zo  rond de steeltjes moeten leggen,
zodat het lelijke witte potje niet te zien was....
Was veel mooier geweest...
Maar met iets verder door mijn knieën zakken
 is het ook niet meer te zien.☺


"Tricolor" de naam zegt het al..
3 kleurtjes in een bloemetje..
Een paars bloemetje met een geel hart 
waar een witte ring omheen zit....
.
De krokusjes zien er teer uit, 
maar zijn ze schijnt niet,
en verwilderen als de beste...
kijk, dat moeten we hebben...

Oh ja, nog een kleur vergeten,
oranje van de stamper...

Heb trouwens voor het eerst in mijn leven 
aan een krokus geroken,
en weet je die ruikt echt heel erg naar safraan...

Ga ze deze week  buiten een mooi plekje geven..


Fijne weekeinde...


11 opmerkingen:

  1. Beetje voorjaar heerlijk ;) Ha had ik kunnen zijn....nog even iets dieper bukken en dan zie je geen plastic potje meer hihi.....
    Maar zo is het ook altijd mooi vind ik, gewoon puur in het zwarte zand.....

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag ze ook al in onze tuin en heb er meteen eentje geplukt voor in mijn ieniemini vaasje. Heerlijk, de eerste lentebodes uit de tuin al in huis! En dat de meeldraden naar safraan ruiken kan goed kloppen: safraan ZIJN de meeldraden van de krokus!
    Hihi, en dat witte potje...zo zou ik het ook oplossen ;-)
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Marian,
    Ja mooie foto's zijn het en wat die saffraan geur betreft, het moet een ontzettend mooi gezicht zijn in Kashmir als er daar velden van vol staan. WIE is ooit op het idee gekomen dat crocus stampers als saffraan gebruikt kunnen worden om gerechten te kleuren?! Knap hoor.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan kunnen we elkaar 'n handje geven Marian,kwam deze maand ook niet verder dan 2 blogposten.

    Maar heb er wel schik in dat jij de driekleurige krokus nog even op zo'n fantastische manier fotografeerde en dat witte randje van pot een kniesoor die daar op let;-)
    Heb al jaren(lach niet)één polletje paarse krokussen in mijn tuintje, ze stellen me nooit teleur en komen heel trouw elk jaar terug.
    Zag al weken de bloem in knop, ze wilde wel maar vonden het toch nog te fris, maar maandag met de zon op hun koppie bij 16 graden hadden ze hun bloemenblaadjes wijd open staan.
    Zit al 3 dagen te dubben of ik ze ga plukken om binnen in vaasje te zetten want het kan met de vele regen zo maar zijn dat ze plat tegen de grond liggen.

    Weet wel dat de Saffraan krokus Crocus sativus is, normaal gesproken ruik ik aan elke specerij die met haar aromatische plantaardige stof smaak,geur of kleur aan het eten geeft.Maar heb nog nooit aan saffraan geroken om heel eerlijk te zijn.
    Zal zo het dekseltje eens van het potje draaien en envelopje openen en morgen mijn neus in bloemetje uit de tuin steken.

    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie composities weer, Marian!
    In de tuin hier in het noorden is nog niets van krokussen te zien. Slechts wat sneeuwklokjes in de knop.
    Schaduw en diepliggend, deze tuin komt altijd wat achterop.
    Zal ook eens kijken of ik wat voorjaar uit de bloemenshop binnen kan halen.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een bijzonder crocusje Marian en ook nog eens heel bijzonder mooi gefotografeerd. Hier zag ik in het gras van de week één geel crocusje staan, waarschijnlijk één van de laatst overgeblevenen nadat ik er enkele jaren geleden een paar honderd had gepoot. Volgens mij hebben de konijntjes zich er tegoed aan gedaan de laatste jaren, grrrr.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto's mooie foto's hoor prachtig...!...liefs van mij x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi om dit crocusje eens goed van dichtbij te zien; je hebt ze prachtig vastgelegd!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat weet jij toch altijd weer prachtige foto's te maken van iets simpels: zelfs van een crocusje. Hoewel simpel.....deze toch niet helemaal!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hahahahaha.... het is omdat je over dat lelijke witte potje begon want het was mij in eerste instantie niet eens opgevallen :-)
    Maar wat heb je dit weer ontzettend mooi en sfeervol weten te fotograferen. De krokus op zich is al mooi maar jij weet er altijd een heel sfeerprogramma van te maken. Fantastisch gewoon! Ik heb mosjes dus ben jij ook weer blij ;-)
    Lieve groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk om te zien, al een beetje lente in huis!

    BeantwoordenVerwijderen