woensdag 28 mei 2014

Papaver oriëntale "Patty's Plum"


Papaver oriëntale "Patty's Plum" ...
is samen met de "Perry's White "een van de apartste kleuren 
Oosterse papaver...heel typisch en moeilijk te omschrijven dus.

Ik zou deze "verschoten' willen noemen,
of "donker oud roze" 


Voor de omschrijving en groeiwijze van deze Oosterse papaver,
verwijs ik even naar het blog van ZEM,
dan hoef ik dit niet allemaal hier te doen :)

Voor haar maak ik ook deze blogpost,
want zij kon niet slapen toen ze de kleur van deze papaver gezien had :)
en daar kan ik helemaal inkomen...

Maar ik heb nog een ergere dissident dan zij...
een oranje met rafeltjes...die staat hier helemaal onderaan,..


Er was een "mee lifter", maar ik heb hem gezien..










Het is ook een hele grote bloem,
als ze helemaal open staat, kan ze wel 18 cm doorsnee zijn






Even een collage van het kannetje.
Dit is van tin, en dat ging dus mee naar huis,
omdat ik de dop wel speciaal vond, 
dat is net als bij een warmwaterkruik een schroefdop.
Dit had ik nog nooit gezien..










Denken jullie nog aan de Give_away?
duurt nog t/m 31 mei...
***

Hoe kom je in aanmerking?
Wordt  volger als je nog geen volger bent.
Plaats hieronder  bij de reacties een berichtje
en geef aan   wanneer je mee wil doen.

Zet onderstaand plaatje met link op je blog,
als je geen blog hebt, hoeft dit natuurlijk niet.


\

en dan naar onderen scrollen,
daar staat omschreven wat het is...


En dan nu de dissident...
deoranje met rafelranden "Pink Ruffles"



Fijne week nog..
Marian


20 opmerkingen:

  1. Mooi hoor...prachtig ik doe volgens mij al mee met je give away...leuk !!!...liefs Ria..x !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohh wat een prachtige kleur.
    Ik droom ervan eens zo'n mooie papaver in mijn tuintje te hebben.
    Wel eens een geplant, maar helaas.
    Je begrijpt dat ik geniet van je post met prachtige fot's en droom verder.
    Misschien mag ik meedoen met give away. Een linkje lukt even niet.
    Fijne week en tot gauw
    Liefs Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind deze verschoten kleur prachtig! Die dop is zeker een speciale, zo'n kannetje kom je niet vaak tegen.
    De vierde foto van boven is een bijzondere zeg, heel mooi!
    Ook een fijne week! Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een sfeervolle reeks, heel wat anders dan nu buiten!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. geweldig mooie papaver!!! prachtige kleur, de oranje kleur onderaan ken ik wel.
    Zelf heb ik de "Perry's White" ook zo mooi.
    groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi hè Marian! Ik heb 'm ook....jammer dat het maar zo kort duurt maar dan is ie ook wel aanwezig!!
    En dan is het genieten!
    Nu is er niet veel meer van over na de regen: misschien ga ik er wel opium van maken.....of is deze daar niet voor geschikt denk je?
    Je hebt ze mooi op de foto gezet trouwens, is het steeds dezelfde? Ik vind het vaak zo jammer om te plukken van de bloemen uit de tuin, tenzij ik er veel van heb!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dear Marian,
    what an amazing flower!!! An elegant beauty with a fantastic colour. She is on my list! Thank you.
    All the best to you
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, ze zijn zo mooi!
    En je hebt deze klaprozen prachtig op de foto gezet.
    Ik heb er van genoten.
    Je tinnen kannetje is ook leuk.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O wat is die mooi zeg! Bij ons zitten er al twee dikke knoppen... nog eventjes en dan :-)
    Fijne avond.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Marian, mijn dag is helemaal goed, nu je van deze prachtige papaver zo'n mooie post hebt gemaakt. Ik zal de link naar deze blog toesturen aan een paar tuinvriendinnen die ook al helemaal weg waren van deze papaver.
    Vannacht ben ik weer verzekerd van mooie dromen ;-) - ik droom wel vaker over planten.
    Weet je trouwens toevallig een kweker, die deze en ook de witte in de verkoop heeft?
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze koop je dus meestal niet bij een Int*&tuin of zulks centra, maar bij "Het houten huis" b.v http://www.hethoutenhuis.eu/ je hebt geluk, ze hebben speciale papaverdagen zag ik, of bij de "Hessenhof", maar die heeft alleen de Perry's white zie ik http://www.hessenhof.nl/al/p046.html
      Ik weet niet waar je woont, maar bij Marni's kwekerij staan ze op de site ..http://www.marnis.nl/nl/papaver-papaveraceae/867/orientale--Patty--s-Plum--, dus bij deze type's tuincentra, die dus vooral nog planten verkopen en niet allerhande andere prullaria, daar zul je ze kunnen vinden..
      En bij PC Nijssen kun je wortelstokken bestellen..http://www.pcnijssen.nl/nl/239-vaste-planten#/categorieen-papaver

      Verwijderen
    2. Dank je wel, Marian. Ik ga bovenstaande kwekers op internet "nalopen" en dan kijk ik waar ik mijn slag kan slaan. Wij wonen in het noorden , maar we komen wel eens bij de Hessenhof en bij Peter Nijssen bestel ik altijd mijn bollen.
      Ik ben erg blij met je mooie post. Jouw presentatie en compositie voegt altijd nog iets extra's toe.
      Hartelijke groet, Zem.

      Verwijderen
  11. Prachtige papavers! De gerafelde heeft een hoog showgehalte maar de kleur van de eerste is gewoon subliem, doet me aan zo'n oude royale jurk met wijde rok uit de tijd van Marie Antoinette denken, heel statig dus maar ook een beetje frivool ;) Heel sjiek kannetje ook, past perfect bij de papaver.
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste Marian,
    Dat zijn héle mooie en ook bijzonder grote papavers. Ja ja en dat zijn dan de familieleden van de opium!
    Erg mooi gefotografeerd weer.
    Lieve groetjes,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is echt een bijzondere papaver...wat een prachtige kleur, heb ik ook nog nooit gezien. Bij mijn buren staan ook grootbloemige maar in de kleur rood....ook de gerafelde papaver is mooi het het tinnen kannetje is echt bijzonder....mooie foto's heb je gemaakt....fijne dag morgen en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schitterend, ik zit sprakeloos te kijken naar deze prachtige papaver Patty's Plum.
    Mooie foto's!

    Jij ook fijne week,
    Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zit met open mond te kijken.. zo sprookjesachtig mooi!! Ik ben gek op papavers en in onze tuin zaaien ze zich ook lekker uit, maar deze zet ik op mijn verlanglijstje, werkelijk schitterend en je hebt je zo mooi op de foto weten te zetten, ik zit echt te genieten:)

    Liefs, Tjits



    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wonderful papaver and your photos are gorgeous :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat zijn je papavers toch prachtig.
    Ehhh....Marian....je stond al in mijn zijbalk.
    Fijn Weekend.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Marian,
    ik zag deze mooie variant voor het eerst bij Zem. Ik kende deze kleur helemaal niet maar ik vind het echt supermooi. Het zachte lila of roze en dan dat mooie purperen hart. Werkelijk een geweldige papaver en ook het frêle rokje van deze papaver komt zo mooi uit. De "Pink Ruffles" is ook een pracht zie ik wel en daar zou ik graag meer van willen zien :-)
    Heb een hele fijne zondag.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen